Arbeta med barnkonventionen
Här får du fyra exempel på situationer där barns rättigheter ska finnas med i underlag och beslut.
Reflektera över vad barnkonventionen säger och vad det kan innebära för dig i ditt arbete. Här följer fyra exempel på yrkessituationer där barns rättigheter ska finnas med i underlag och beslut.
Aktör: Stadsplaneraren
-
Yrke: Stadsplanerare
"Jag hade egentligen aldrig funderat över barnkonventionen, förrän vi planerade för en ny lekpark och frågade barn hur de upplevde den lekplats som vi har på torget. Barnen berättade att de inte känner sig trygga där då den ligger bredvid Systembolaget. Det hade vi inte alls tänkt på!
Jag insåg att alla mina projekt egentligen berörs av barnkonventionen. Jag såg också värdet i att lyssna till barn redan i planeringen för att göra rätt från början."
-
Yrke: Idrottslärare
"En av mina elever berättade att hen inte var bekväm att duscha med flickorna eftersom eleven kände sig som en pojke. Jag sa att jag var rätt säker på att hon var flicka. Eleven gick därifrån med sänkt huvud.
Någon vecka senare var jag på en föreläsning om barnkonventionen. Under föreläsningen kom situationen upp i mitt huvud, tänk om jag avfärdade eleven utan att verkligen lyssna?
Nästa gång vi sågs bad jag hen berätta om sina tankar och känslor kring mitt bemötande. Jag kan verkligen se hur den här eleven vuxit i takt med att jag lyssnat och tagit honom på allvar."
-
Yrke: Regionsrevisor
"Inför revisionen för några år sedan började jag intressera mig för barnkonventionen och tyckte att även vi skulle göra detta till ett granskningsområde. Jag la fram förslaget till de andra revisorerna och fick positiv respons.
När jag tittade på verksamheten utifrån ett barnperspektiv fick det mig att se verksamheten på ett nytt sätt. Jag ställde frågor som: Kan barnen se de skyltar som vi sätter upp eller sitter de för högt? Har vi anpassat vår information från sjukvården även till barn? Får de komma till tals?"
-
Yrke: Tjänsteperson
"Vi gjorde en nulägesanalys för att se hur väl vi följer barnkonventionen. Vi såg tydligt att det saknades ett barnrättsperspektiv i styr- och ledningsprocesser. Även om många medarbetare uppgav att de har kunskap om barnkonventionen efterfrågade de verktyg för att omsätta kunskapen i praktiken. Så vi ser att vi behöver ta fram stödverktyg för det."
Barns råd till vuxna
Barnombudsmannen har pratat med barn från hela Sverige om hur de upplevt att professionella har tagit sitt ansvar och stöttat upp när barnen befunnit sig i utsatta situationer. Barnen har också fått ge sina perspektiv och råd på hur vuxna kan bli bättre på att tillgodose barns mänskliga rättigheter.
Här får du ta del av barns råd till dig som yrkesverksam så att du kan ta ditt ansvar för att säkerställa barns rättigheter.
När skolmiljön inte är trygg
Enligt barnkonventionen ska barn skyddas mot våld, diskriminering och annan kränkande behandling. Det står också med i till exempel skollagen och diskrimineringslagen. Trots detta beskriver barn som Barnombudsmannen pratat med, en skolmiljö där fysiskt och psykiskt våld är ständigt närvarande.
Det här vill barn säga till dig som har makt att förändra miljön i skolan:
- De vuxna måste ta ansvar och säga till igen och igen.
- Lär lärarna att upptäcka psykisk mobbning.
- Det måste finnas en kurator, helst flera.
När skyddet mot våld brister
Enligt barnkonventionen har alla barn rätt att skyddas mot alla former av våld. Trots det finns det barn i Sverige som utsätts för våld av sina föräldrar eller andra vuxna i deras närhet. Det här behöver du som möter barn med erfarenhet av våld i nära relationer tänka på:
- Lyssna och ta barnet på allvar
- Våga fråga om våld
- Anmäl direkt
- Ge information direkt till barnet
- Utbilda lärare, myndighetspersonal och andra vuxna om våld och sexuella övergrepp.
När pengarna inte räcker
Enligt barnkonventionen har barn rätt till den levnadsstandard som krävs för barnets utveckling. Barnombudsmannen har pratat med barn i familjer där pengarna inte räcker till.
Det här vill barnen säga till dig som har makt att förändra:
- Allt måste vara gratis i skolan.
- Man borde alltid följa upp situationen och prata enskilt med barnet när familjen får ekonomiskt stöd under lång tid.
- Peppa för framtiden
Ta en stund och reflektera över följande frågor
- På vilket sätt påverkas barn av ditt arbete och vilka barn påverkas av de beslut du fattar?
- Vilka rättigheter i barnkonventionen är extra viktiga i ditt arbete?
- Vad skulle det i din arbetsroll innebära att ”sätta sig på en mindre stol”
- På vilket sätt behöver ni utveckla er verksamhet för att barnkonventionen ska gå från teori till praktik?